De islam ‘bashen’ zoals Wilders doet is simplistisch en oneerlijk tegenover
goedwillende geïntegreerde moslims. In het begin van zijn politieke optreden
had Wilders nog relevantie, toen allochtone hangjongeren de straten beheersten
veroorzaakt door de terughoudendheid van de door politiek-correcte politici
aangestuurde politie, die vooral de dialoog moest aangaan met de
straatschoffies.
De schijnheiligheid moest doorbroken worden. Het taboe moest
er af. Maar na Pim Fortuyn, het optreden van Ayaan H. Ali, ‘ijzeren’ Rita
Verdonk en andere deelnemers aan de ‘ruk naar rechts’ kwam Wilders als een
veelbelovende opvolger in beeld, die
naderhand toch teveel opportunist bleek om zich echt in te zetten voor een
betere samenleving voor ons allemaal, inclusief de welwillende allochtonen die
ook last hebben van de oververtegenwoordiging van minderheidsgroeperingen in de
criminaliteitsstatistieken.
Het
is inderdaad populistisch (ik heb dit woord lange tijd vermeden) om de islam overal de schuld van te geven als het om integratie
gaat en inconsequent om het zogenoemde straattuig in één adem te noemen met
islamitisch terrorisme, want juist de hangjongeren van met name Marokkaanse
afkomst die zo langdurig de openbare orde mochten verstoren van de Nederlandse
gezagsdragers, gaan niet naar de moskee en zouden als ze daar wel mee zouden
beginnen, juist spoedig stoppen met hun anti-sociale gedragingen, want dat hoort niet volgens hun geloof. Het bedrieglijke
van Wilders is dat hij verschillende kwesties van religie en cultuur, van
etniciteit en nationaliteit, van sociale afkomst en spirituele beleving met
opzet door elkaar blijft gooien, zodat het minder onderscheidende volksdeel van
mening blijft dat de hele boel in één ferme zwaai buiten onze grenzen gegooid
mag worden, geïntegreerd of niet.
Afwezigheid van de Verlichting
De
gebruikelijke thema’s waarmee Wilders de islam om de oren slaat zijn de gebrekkige
vrouwenrechten in veel islamitische landen, vrouwenbesnijdenis, hoofdoekjes,
boerkha’s, straffen als steniging, onthoofding en ophanging in veel landen in het Midden
Oosten, verkrachting van vrouwen zonder vervolging van de daders, internationaal
terrorisme, ultra-orthodoxe islam die het Westen wil bekeren gesubsidieerd met
Arabische gelden van rijke oliesjeiks (wahabisme/salafisme), het dubbele
paspoort van Marokkanen waardoor ze niet loyaal zouden zijn aan onze cultuur en
samenleving, het straattuig dat homo’s wegjaagt uit hun huis, eerwraak, de
anti-Israëlhouding van een aantal in het Westen woonachtige moslims die terecht
of onterecht de Israëlische bezettingspolitiek vergelijken met de tweede
wereldoorlog, opruiende teksten in de Koran om de ongelovigen een lesje te
leren en de vergelijking in hetzelfde boek van joden en christenen met honden,
apen en varkens. Een hele waslijst waar je niet vrolijk van wordt en waar je je
als fatsoenlijke vrije en tolerante Nederlander aardig door bedreigd kan
voelen. Standaard wordt er bij deze lijst een
verklaring gegeven door verdedigers van Westerse waarden en moderniteit,
dat de oorzaak van het islamprobleem gelegen is in de afwezigheid van een
periode van Verlichting in de islamitische wereld, zoals deze zich wel in het
Westen heeft voorgedaan, vanaf de Franse revolutie.
Om
die reden wordt de islam ‘achterlijk’ of onderontwikkeld genoemd door critici,
waarbij afwisselend het woord religie en het woord cultuur worden gebezigd.
Opvallend is daarbij dat bij linkse politici het woord cultuur de voorkeur
geniet, terwijl de meer rechtse krachten de islam als geloof aanspreken.
Ze vinden elkaar daarom ook niet in de vraag hoe de islam zou kunnen integreren
in het Westen, omdat linkse politici de sociale omstandigheden willen aanpakken
en het probleem van achtergesteld worden van vrouwen en meisjes vanuit een
humanitair/ mensenrechtenstandpunt benaderen, waar de Wilders-aanhangers en de
met hem sympathiserende mensen (ook soms uit linkse kringen) zich afvragen of
het niet juist de inhoud van het geloof is dat integratie in de weg staat.
Zoals Wilders het uitdrukte, ‘Als je de haatzaaiende teksten uit de koran
verwijdert hou je een boek over zo dik als de Donald Duck’.
Verwarring
De
verwarring die keer op keer ontstaat in de discussie over de islam in het
Westen, is dat iedereen laat gebeuren dat de grondslagen van de discussie
worden vervuild door oorzaak en gevolg door elkaar te halen en daarmee noch het
inhoudelijke deel, noch de culturele context tot zijn recht laten komen. Voor
links is het geloof van een vreemde cultuur heilig en bijna onaantastbaar,
juist vanwege het eigen overwegend atheïstisch zijn. Hoe zou je over iemands
geloof kunnen oordelen als je zelf geen geloof in een hogere macht ervaart,
maar er rekening mee moet houden dat eventueel die gelovigen, van welke
denominatie ook, het toch bij het rechte eind hebben en er wel degelijk een
geestelijke werkelijkheid is na dit leven. Om die mogelijkheid open te laten vanuit
een humanitaire tolerantie, moeten ze tegelijkertijd accepteren dat ook de
geloofsinhoud -waar of onwaar- voorlopig het voordeel van de twijfel geniet.
Ze wordt buiten de concrete wereld geplaatst, waardoor het geloof voor niet
gelovige mensen een sociaal-cultureel verschijnsel is.
Zowel
de positieve als de negatieve aspecten van de geloofsinhoud vallen daarmee
buiten hun competentie en invloedssfeer, omdat ze de betekenis van het geloof
zelf niet opvatten als een culturele kracht, maar enkel de manifestatie van het
geloof, zoals confessionele scholen, een gebedshuis, religieuze feestdagen, speciale
voedingsvoorschriften, etc. Ze rekenen erop dat de cultuur in de bredere zin,
de seculiere samenleving, de democratie die voor iedereen een plaatsje heeft,
genoeg veerkracht heeft om alle verschillende groeperingen in een samenleving
te absorberen, zolang we maar de wetten blijven handhaven die voor iedereen
gelden. Ze miskennen daarmee dat er bij voldoende aantallen van één bepaalde
groep juist die voor iedereen geldende wetten onder druk komen te staan, omdat
invloedrijke groepen voor zichzelf een uitzonderingspositie gaan opeisen.
Engeland en de sharia
Een
goed voorbeeld hiervan is dat er in sommige Engelse steden waar in de
buitenwijken overwegend moslims wonen, er opeens de mogelijkheid wordt geboden
door de Engelse overheid om voor bepaalde zaken als huwelijks-en scheidingsrecht
islamitische wetten toe te passen in plaats van de Engelse wet.
Hiermee is de positie van islamitische
vrouwen in het Westen ondergraven en blijkt de inhoud van een geloof dus toch
sterk genoeg om de algemeen geldende cultuur te doorbreken. Het gaat hier
weliswaar niet over geloofsinhouden als zodanig en meer over de
randverschijnselen van sociale wetten en voorschriften die met het geloof
samenhangen, maar de overtuiging die erachter schuil gaat is dat een moslim
zich anders in de wereld dient te gedragen dan een niet-moslim, zelfs in een
Westers land. Linkse intellectuelen die dit accepteren zijn blind voor de
gevolgen als je als samenleving eenmaal begint dit soort ontwikkelingen te
gedogen.
Geen vertrouwen
Aan
de andere kant zijn er de rechtse denkers die de islam juist op de
geloofsinhoud willen bekritiseren en haar opzettelijk als niet-westers en niet
met westerse waarden te verenigen willen neerzetten. Zij doen alsof de
afwezigheid van een Verlichtingsbeweging in de Islam zoveel middeleeuwse sporen
heeft achtergelaten in het geloof van moslims, dat zelfs als ze naar het Westen
emigreren en hier in onze cultuur integreren, toch vanwege hun religie een
blijvende risicofactor vormen die op zeker moment, wanneer hun aantal groot
genoeg is, zullen vervallen tot een anti-Westerse houding en hun
geloofswaarheden aan de hier woonachtige mensen zullen opdringen. Zij hebben
helemáál geen vertrouwen in de veerkracht van de eigen cultuur en heersende
waarden als vrijheid en democratie, gelijke rechten voor mannen en vrouwen,
voor homo’s, minderheidsreligies en subculturen. Ze vrezen dat de denkbeelden
van een vreemd geloof zodanig de identiteit bepalen van haar aanhangers dat ze
de bestaande cultuur op termijn toch zullen overwoekeren, met name omdat
Westerlingen zijn ontkerkelijkt en er vanuit de eigen cultuur
(joods/christelijk) maar een matig tegenwicht kan worden geboden aan de
stampvolle moskeeën van de in het Westen succesvolle islam. Een succes dat
natuurlijk voor een deel samenhangt met het feit dat ze nooit de snoeiharde
godsdienstkritiek heeft ondergaan, zoals het christendom wel eeuwen heeft
moeten verduren en waar ze tot op de dag van vandaag aan blootgesteld is.
De
islam is vanuit de landen van herkomst nog steeds onbetwijfelbaar en wordt niet
wetenschappelijk gefileerd zoals op onze westerse universiteiten wel het
christendom, waarvan bijvoorbeeld van menig Bijbelboek de authenticiteit van de
tekst of de schrijver ervan wordt betwijfeld, er aan het licht is gekomen dat
teksten door de eeuwen heen zijn geredigeerd, verhalen zijn samengevoegd of
herverteld, woorden of passages later zijn toegevoegd en meer zaken die de trouwe
gelovigen door de jaren heen slapeloze nachten hebben bezorgd. De islam is voor
moslims vrij van verdenking. Het is één boek, van één auteur en er wordt
algemeen aanvaard dat het niet is geschreven, maar ‘ontvangen’ of geopenbaard.
Naïeve linkse intelligentsia
In
het Westen is dat vanuit wetenschappelijk standpunt bezien onmogelijk, want wij
kennen als overwegend atheïstische cultuur geen inspiratie buiten het individu
zijn/haar eigen geest om. Strikt genomen zeggen we daarmee dat we respecteren
dat gelovigen iets sterk beleven, iets als zeer waardevol ervaren en
inspiratie, hoop en kracht biedend, maar het kan nergens anders vandaan komen
dan uit een uithoek van het eigen brein, zij het in een geëxalteerde staat van
beleving. Het maakt een fundamenteel verschil of je gelooft dat een goddelijke
boodschap en voorschriften voor de inrichting van je leven wel van buitenaf aan
de mens kunnen worden opgedragen. Want dat plaatst de verantwoordelijkheid
namelijk ergens anders, net als de aansprakelijkheid van degene die handelt. In die
zin is het naïef en kortzichtig van linkse intelligentsia om de islam enkel af
te doen als een sociaal-cultureel verschijnsel, waar inhoudelijk niet over
geoordeeld mag worden. Men dient zich er goed rekenschap van te geven dat we
hier te maken hebben met een nog onbetwiste geloofsinhoud, die in sommige
opzichten niet de toetssteen van de moderniteit kan doorstaan, met haar
psychologische, psychiatrische, filosofische, sociologische en
wetenschappelijke inzichten.
Aan
de andere kant is het juist vanwege de wetenschappelijke verworvenheden in de westerse wereld droevig om te zien dat we zo bang zijn onze vrijheid en
democratie te verliezen en ondergesneeuwd zullen raken door andersdenkenden.
Want als de rede ons de vrijheid en onafhankelijkheid heeft gegeven ten
opzichte van een allesoverheersende kerk die ons eeuwen lang de wetten
voorschreef, dan zouden we dit geschenk aan onze moslimlandgenoten moeten
aanbieden en ook hen de kans geven om een persoonlijk reflectie op het van
jongs af aan geleerde geloof mogelijk te maken. Een eigen beoordeling van de
waarde van hun religie, de spiritualiteit ervan en de sociale waarden, met alle
voor -en nadelen die met het geloof samenhangen. Een inzicht in de historische
context van het geloof en de manier waarop het door de eeuwen heen
transformaties heeft ondergaan, tot het moment dat het in aanraking kwam met de westerse geseculariseerde samenleving. Geef moslims de kans hun geloof te
herinterpreteren, zoals christenen hebben kunnen doen, waardoor er een nieuwe
orthodoxie kan ontstaan, of een nieuwe spirituele beleving, een (religieus) humanisme, maar
in ieder geval een geloof dat geïntegreerd is in moderne inzichten en
mensenrechten.
Mozes Mendelsohn
Je kunt niet verwachten dat moslims hun geloof zullen afzweren omdat ze hard worden aangevallen door westerse niet-gelovigen die geobsedeerd zijn door de fundamentalistische uitwassen van een religie die de wetenschappelijke toetssteen van haar geloofswaarheden als de grootste bedreiging ziet. Juist het feit dat rechtse, niet gelovige en zich op wetenschappelijke inzichten baserende personen de islam aanvallen als zijnde achterlijk en ouderwets, maakt dat het voor moslims weinig aantrekkelijk is om zich naar de westerse cultuur toe te bewegen, want de voorspelbare uitkomst hiervan betekent geloofsafval en desintegratie van de sociale groep waartoe men behoort.
Je kunt niet verwachten dat moslims hun geloof zullen afzweren omdat ze hard worden aangevallen door westerse niet-gelovigen die geobsedeerd zijn door de fundamentalistische uitwassen van een religie die de wetenschappelijke toetssteen van haar geloofswaarheden als de grootste bedreiging ziet. Juist het feit dat rechtse, niet gelovige en zich op wetenschappelijke inzichten baserende personen de islam aanvallen als zijnde achterlijk en ouderwets, maakt dat het voor moslims weinig aantrekkelijk is om zich naar de westerse cultuur toe te bewegen, want de voorspelbare uitkomst hiervan betekent geloofsafval en desintegratie van de sociale groep waartoe men behoort.
‘Wordt
vrij zoals wij en geloof nergens in’, is de boodschap van de
VVD/Wilders-aanhang, terwijl de Groen Links/PvdA-achterban de armen
uitnodigend blijft spreiden voor een andere cultuur die ze zegt te respecteren,
maar waarvan ze de geloofsinhoud angstvallig blijft vermijden. Als ik moslim
was, zou ik het niet zo goed weten wat mij te doen stond. Terugvallen op de
kern van mijn geloof en het Westen als cultuur gedogen? Of mijn geloof afzweren
en me vervreemden van mijn sociale omgeving terwijl ik me als de ‘blanke neger’
volledig aanpas aan een cultuur die mij bevrijd van volksgeloof en achterlijkheid,
maar me ook leeg en geïsoleerd achterlaat?
De filosoof Mozes Mendelsohn was in de achttiende eeuw de eerste joodse denker die het Verlichtingsideaal volledig omarmde en hoewel hij in niet-joodse kringen werd gewaardeerd, raakte hij vervreemd van zijn eigen joodse achterban. Niemand volgde hem in zijn verlichte ideeën en zelfs zijn eigen zonen keerden zich van hem af. De prijs die hij betaalde voor zijn assimilatie aan de dominante cultuur was hoog. Moslims vandaag de dag geven herhaaldelijk aan dat ze wel in het Westen willen integreren, maar niet assimileren. Ze verafschuwen de eenheidsworst en ik geef ze daar volkomen gelijk in. Je eigen identiteit uitwissen is geen vrijheid, maar een nieuwe vorm van gevangenschap.
De filosoof Mozes Mendelsohn was in de achttiende eeuw de eerste joodse denker die het Verlichtingsideaal volledig omarmde en hoewel hij in niet-joodse kringen werd gewaardeerd, raakte hij vervreemd van zijn eigen joodse achterban. Niemand volgde hem in zijn verlichte ideeën en zelfs zijn eigen zonen keerden zich van hem af. De prijs die hij betaalde voor zijn assimilatie aan de dominante cultuur was hoog. Moslims vandaag de dag geven herhaaldelijk aan dat ze wel in het Westen willen integreren, maar niet assimileren. Ze verafschuwen de eenheidsworst en ik geef ze daar volkomen gelijk in. Je eigen identiteit uitwissen is geen vrijheid, maar een nieuwe vorm van gevangenschap.
Schijnheilig en historisch onjuist
Ik
pleit ervoor dat we als samenleving de inhoud van een geloof serieus nemen, dus
ook die van de islam, zodat we daarin kunnen ontdekken wat van waarde is voor
moslims en eventueel voor ons allemaal, terwijl we daarbij ook aantekenen wat
we bezwaarlijk vinden en een stap terug in de tijd, terug in onze culturele
ontwikkeling en verworven rechten. Vrijheid om te betwisten is niet hetzelfde
als vrijheid om ongelimiteerd te beledigen, of te pretenderen dat de hier
langer gevestigde geloven (Jodendom, christendom) nooit de vooruitgang in de
weg hebben gestaan, maar de wetenschap en verlichting hebben aangemoedigd.
Niets is minder waar. Het is schijnheilig en historisch onjuist van een atheïst
als Wilders, om te stellen dat de wetenschappelijke cultuur en de joods/christelijke
waarden gezamenlijk ons de vrijheid en humaniteit hebben gegeven waar we zo
trots op zijn. De Rede heeft zich altijd tegen de remmende werking van het
geloof in ontwikkeld en in de loop van de tijd is de religie humaan en tolerant
geworden omdat haar geen andere mogelijkheid overbleef wilde ze kunnen blijven
voortbestaan. Vanaf de verlichtingstijd en eigenlijk al vanaf de tijd van de
Griekse en Romeinse filosofen heeft de religie zichzelf aantrekkelijk gemaakt
door verlichte denkbeelden in haar geloofslichaam van geopenbaarde waarheden op
te nemen en de taal te spreken van intellectuelen van een niet-religieuze
identiteit.
De Rede
De
rechten en vrijheden van de moderne burger zijn voortgekomen uit de idealen van
de Franse revolutie die weer afkomstig zijn van door de Rede geïnspireerde hervormers,
zoals rozenkruisers, vrijmetselaren, illuminati (term die tegenwoordig wordt
misbruikt door complotdenkers), alchemisten, vrijdenkers, humanisten, kortom
iedereen die buiten het gedachtegoed van de kerk om terug greep op een lijn
van denken die aanving met Plato, Socrates, Parmenides, Pythagoras, Hypocrates
en velen anderen voor wie het zelfstandig doorvorsen belangrijker was dan het
(van buitenaf opgelegde) volksgeloof.
De enige reden dat Wilders het heeft over
de waarden van het Jodendom en het christendom is dat hij die in hun
gedomesticeerde vorm een stuk acceptabeler vindt dan de nog niet door de Rede
getemde Islam, met als stille hoop dat hij deze religies eveneens tegen het vreemde
geloof kan opzetten vanuit concurrentieoverwegingen. Maar Wilders heeft niets
met het geloof en naar mijn inschatting heeft hij de spirituele beleving van
een strijkbout, dus wat er overblijft is een ‘boerenkool-met-worst’-evangelie, dat
inhoudt dat ‘ze zich gewoon moeten aanpassen of anders oprotten’. Het is
typerend dat speciaal de voorman van de Engelse en anti-Europese partij Ukip,
waar Wilders al meerdere malen mee heeft geflirt, maar waar hij geen enkele
samenwerking mee voor elkaar krijgt, het merkwaardig vindt dat Wilders als
voorvechter van het vrije woord, oproept om de Koran af te schaffen en daarmee
een aanzienlijk deel van de bevolking dit recht op het vrije woord (recht op
geloof) wil afnemen.
Om
terug te komen op de vreeswekkende aspecten van de islam, waarvan we in het
Westen vinden dat ze niet in overeenstemming zijn met de universele rechten van
de mens, wil ik nogmaals benadrukken dat we moeten oppassen om twee dingen niet
door elkaar te halen in de discussies over de islam in het Westen. Wie ervoor
waarschuwen dat er geen onderontwikkelde Derdewereldgebruiken zoals
meisjesbesnijdenis onze cultuur in moeten sluipen zodat wij als Westerse
cultuur er op achteruit gaan, geef ik groot gelijk, maar ik maak bezwaar tegen
de grove, ondoordachte en niet onderscheiden manier waarop deze discussie wordt
gevoerd. Naar vorm en inhoud moet het probleem van integratie onder de loep
genomen worden om niet uit te glijden in één van de twee verkeerde richtingen,
die van blinde repressie van alles wat anders is of die van de koestering van
de slang aan onze borst die op een dag zal bijten.
Scheidslijn trekken
Het
is een feit dat de islam in veel landen gevestigd is waar het met de
mensenrechten en vrouwenrechten niet goed gesteld is, waardoor de import van
haar aanhangers een zeker risico met zich mee brengt en moeilijkheden in het
integratieproces. Dit heeft zowel culturele als religieuze aspecten die we in
samenhang moeten zien –en niet verwarren met- nationalistische, etnische en
taalkundige aspecten. De islam is een overkoepelende deken die veel
verschillende volkeren en nationaliteiten met elkaar verbindt, maar het is niet
altijd het belangrijkste element dat de identiteit bepaalt. De religieuze
identiteit is voor het ene land of volk belangrijker dan voor het andere. In
sommige landen is de nationaliteit belangrijker dan het geloof, of de
etniciteit belangrijker dan het land, enzovoort. Wie de islam in het Westen wil
begrijpen zal een scheidslijn moeten trekken tussen gefinancierd
fundamentalisme dat speciaal naar het Westen wordt geëxporteerd als onderdeel
van een machtspolitiek en het normale geloof waar mensen mee zijn opgegroeid in
de landen van herkomst.
Zoals
iedere religie of ideologie, kan ook de islam gebruikt worden als legitimatie
van geweld en onderdrukking, zoals de bijbel dat in voorgaande eeuwen was om de
Arabieren uit te roeien in Palestina, of de katharen in Zuid-Frankrijk, of de
joden (als verraders van Christus) later in Polen. In de vicieuze cirkel van
geweld en legitimatie van geweld versterkt de cultuur het geloof en het geloof
voedt met haar denkbeelden de cultuur. Maar geweld en terreur kunnen overal mee
gerechtvaardigd worden, niet alleen door een geloof. Met opzet spreek ik over
religie of ideologie, omdat er genoeg
collectieve overtuigingen zijn geweest zonder geloof in een opperwezen, zoals
het Stalinisme, Maoïsme of het fascisme dat enorme gruwelijkheden op de wereld
heeft losgelaten, waarbij aangetekend moet worden dat de leidende figuren
daarin toch vanzelf werden verheven tot bovenmenselijke en bovennatuurlijke
status. (Wat genoemde ideologieën kan reduceren tot geloof, of de
constatering geven dat de mens onuitroeibaar religieus is)
Westers imperialisme
Geweld
en terreur komen voort uit armoede, problematische jeugd, oorlogs -en geweldstrauma’s,
aangeboren geestelijke problemen, pesten en treiterijen, uitstoting en
uitsluiting, leermoeilijkheden, discriminatie, leven met onderdrukking, hoge
inkomensverschillen en rechtsongelijkheid, vooroordelen, primitief volksgeloof,
seksuele taboes, ondervoeding/onderontwikkeling van de hersenen en vele andere
spanningsverhogende elementen die maken dat mensen iets zoeken om zich aan vast
te grijpen dat ze de permissie geeft om voor hun verdrongen rechten op te komen en
genezing of bevrijding te vinden uit het onheil. Religie leent zich hiervoor
bij uitstek op grote schaal, omdat het een ideologie betreft die alle klassen-
en rassenverschillen overstijgt, zelfs nationale verschillen en
taalverschillen, zodat wanneer ze eenmaal in stelling gebracht is, ze moeilijk
nog weg te denken is als factor van betekenis in de heersende machtsstrijd. Bij
de lessen islam die ik volgde op de (toen nog) Hogeschool Holland leerde ik dat de meest fundamentalistische vorm
van de huidige islam, in opkomst kwam ten tijde van de overheersing van het
Midden Oosten door westerse landen. Het westerse imperialisme was ooit de
aanleiding waarom veel gematigde of spirituele moslims langzaam onder de
invloed kwamen van ultra-orthodoxe personen, die van hun religie een zogeheten
‘vehicle of rebellion’ wilden maken. Vrij vertaald, hun geloof als wapen
gebruiken, omdat ze het in militair opzicht niet konden winnen van de Europese
machten.
Welke waarden schragen onze vrijheid?
De islam aanvallen en zeggen dat die er de oorzaak van is dat intolerantie en
achterlijkheid onze eigen cultuur bedreigen, is hetzelfde als stellen dat de
kracht van onze westerse op Rede gebaseerde cultuur te zwak is om een licht te
schijnen in de duisternis van het volksgeloof. Bovendien ontkent deze houding de kracht en de diepte van de spiritualiteit
die eeuwenlang de kern heeft uitgemaakt van de islam die op talloze manieren
cultureel, wetenschappelijk, architectonisch, literair en muzikaal tot
uitdrukking kwam. Het doet vermoeden dat wij als Westerlingen zodanig zijn
vercommercialiseerd dat wij wel graag de lusten willen van een door onze grote voorgangers in vroeger tijden
veroverde vrijheid, maar niet de lasten van de filosofische onderbouwing van
die vrijheid en van onze manier van leven. We willen gewoon dat anderen ons met
rust laten en verwachten dat als wij niemand kwaad doen, dat anderen ons dan
ook wel in vrede zullen laten bestaan. Maar dat is niet wat de verhoudingen in
de wereld laten zien. Er zijn vele miljoenen mensen op aarde die het niet
vanzelfsprekend vinden dat wij in het Westen rijk zijn en zij arm. Mensen die
hun leven wagen door met een overgeladen boot de Middellandse zee over te
steken, omdat ze niet begrijpen dat zij niet welvarend mogen zijn. Zo zijn er
ook veel mensen in de wereld die niet begrijpen waarom hun god ze in armoede
laat leven terwijl de god van de christenen ze laat baden in weelde en ze
levend met de meest onkuise levensstijl denkbaar, vol seks, drank en drugs,
toch niet vernietigt en straft voor het oog van alle waarachtig gelovigen.
Pakistaanse danseres
Moderne
moslims zouden hun vrijheden en rechten nooit meer kwijt willen, ook al houden
ze altijd een band met het land van herkomst en blijven ze in verschillende
gradaties en manieren voeling houden met hun geloof. Een Pakistaanse
danseres/actrice die haar eigen land had moeten ontvluchten, omdat de orthodoxe
voorgangers van het geloof haar publiekelijk veroordeelden, werd niet als
reactie op het kortzichtige geloof van vele van haar landgenoten opeens ongelovig/atheïstisch.
Haar spiritualiteit, haar persoonlijke band met god werd er alleen maar sterker
door. De moed die ze had getoond om openlijk op de Pakistaanse televisie een belangrijke
moefti de les te lezen en hem te wijzen op de hypocriete houding van vele
bewakers van het geloof, die politieke omkoperijen en seksueel geweld tegen
kinderen ongemoeid laten maar van haar de symbolische zondebok maakten, stelde
haar tot voorbeeld voor veel gelovigen. Alleen zal die stille bewondering in
haar eigen land moeilijk tot uiting komen in een cultuur die, door mannen
gedomineerd, weinig ruimte biedt om de zachtere waarden van het geestelijk
leven tot zijn recht te doen komen.
Als
mensen in het Westen de innerlijke en de uiterlijke kant van een religie niet
kunnen onderscheiden en de instrumentele/ politieke kant van een religie niet
kunnen losmaken van de innerlijk beleefde en persoonlijke waardering van de
geloofsinhoud, dan zijn ze op een andere manier fundamentalistisch bezig en
gebruiken ze het verschijnsel voor hun eigen (politieke) doeleinden, zonder de
intrinsieke waarde te erkennen en te respecteren. Wilders is niet uit op een
samenleving waarin de Islam, of moslims hun geïntegreerde plek innemen, want de
hardste kritiek op de islam heeft hij jarenlang onder bewaking van lijfwachten
vrijelijk kunnen spuien, maar toen de boodschap tenslotte uitgeput raakte,
omdat zelfs de meest linkse partijen de oorspronkelijk Fortuynistische
standpunten in hun partijprogramma’s hadden opgenomen, veranderende zijn
godsdienstkritiek toch ineens in discriminatie van één etnische bevolkingsgroep
(Marokkanen), waar maar uit bleek dat zijn kritiek op de islam gewoon een grote
hoop is geweest waar hij alles op kon gooien. Terecht dat de mensen die het
werkelijk om een betere en meer evenwichtige samenleving te doen was toen ze
zich bij de PVV aansloten, zich daar één voor één van afkeerden.
Sven Snijer