Het
SBO onderwijs is aan het krimpen als gevolg van het Passend Onderwijs. Er
worden minder snel indicaties afgegeven voor SBO-scholen, omdat de overheid
zoveel mogelijk kinderen naar het regulier onderwijs wil sturen, om diverse
dubieuze redenen. (1) Volgens het eigen utopisme van de bedenkers van dit plan zou
het kostenbesparend en ‘bevrijdend’ zijn voor kinderen met een labeltje. (2) De
waarschuwing dat een belangrijke tussenschakel zou gaan verdwijnen tussen
regulier en speciaal onderwijs werd vrolijk in de wind geslagen, want alle SBO
leerlingen moesten zoveel mogelijk gedwongen normaal zijn. Maar nu zien we een
vreemde ontwikkeling binnen het samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen die niet
alleen de kwalijke gevolgen van de Passend Onderwijs-politiek aan het licht
brengt, maar die tevens laat zien dat men de gekte nog verder wil doorvoeren.
Onzinnige plannen
Sinds
kort is men aan het lobbyen om kinderen die op regulier onderwijs thuishoren
ook toe te laten op een SBO-school, wat op dit moment wettelijk niet kan, omdat
hiervoor een toelatingsverklaring (TLV) nodig is. (3) Als die verklaring (lid 8) nu
even uit de wet geschrapt wordt, dan kan men zijn hersenloze gang gaan in het SBO-onderwijs.
Maar wat is eigenlijk de reden dat dit soort onzinnige plannen überhaupt ter
sprake komen? Als we een interne notitie lezen van een scholengemeenschap voor
Speciaal Onderwijs vinden we onder het kopje Dynamisch beleid op Passend
Onderwijs de volgende tekst:
“…omdat als
gevolg van de terugloop van het aantal leerlingen op met name het SBO er wel
eens de neiging kan ontstaan leerlingen toegang te verlenen, die voor onveilige
situaties kunnen zorgen en daardoor het volgen van ‘Passend Onderwijs’ van
andere leerlingen beïnvloeden.”
Eenvoudig
gezegd, omdat er te weinig leerling-aanbod is voor SBO-scholen nemen ze
leerlingen aan die daar niet thuishoren en die eigenlijk op het Speciaal Onderwijs
het best op hun plaats zouden zijn. De SBO-scholen willen dus niet verdwijnen,
maar het is ook onwenselijk dat het niveau te veel naar beneden gaat, dus wordt
nu overwogen om regulier basisonderwijs leerlingen aan te trekken. Dit noemt
men ‘omgekeerde integratie’ en hoe prachtig het label ook is dat men er op
plakt, het heeft vooral een financiële motivatie. Er zijn een aantal redenen te
bedenken om het niet te doen.
Ten eerste moet een SBO school een plaats zijn waar kinderen zich veilig voelen (4) tussen leerlingen van hun eigen begripsniveau. Het is niet wenselijk dat er groepjes leerlingen van basisschoolniveau bijkomen die het schoolplein gaan domineren en in de klas altijd de slimste zijn. Speciale scholen zijn er niet voor niets. Ten tweede lijkt het erg onwaarschijnlijk dat leerlingen die geschikt zijn voor basisonderwijs, naar een school zouden willen waar kinderen op zitten die met ‘het busje’ gebracht worden, want die willen geen sociaal stigma krijgen (labeltjes eraf lijkt in dit geval makkelijker, dan erop). Ten derde is er het probleem van de percentages, want als er grote groepen progressieve ouders hun reguliere kind op een SBO zouden plaatsen, dan ontstaat er hetzelfde product als een reguliere school met een x-aantal SBO leerlingen, die ‘normaal’ mogen zijn. Er is dan nauwelijks nog een verschil tussen SBO en Basisschool en dan kun je het SBO definitief opheffen. Wat je vervolgens zult zien gebeuren is dat er binnen die gemengde basisscholen speciale klasjes zullen komen voor SBO-leerlingen en na verloop van tijd waarschijnlijk ook aparte pauzes, want in Engeland, waar het Passend Onderwijs zogenaamd zo goed zou werken volgens de evangelisten van dit systeem, blijkt de segregatie van gewone en speciale leerlingen vooral op deze manier getypeerd te worden. Wel samen in één gebouw worden opgehokt, maar buiten op het schoolplein niet samen kunnen spelen.
Ten eerste moet een SBO school een plaats zijn waar kinderen zich veilig voelen (4) tussen leerlingen van hun eigen begripsniveau. Het is niet wenselijk dat er groepjes leerlingen van basisschoolniveau bijkomen die het schoolplein gaan domineren en in de klas altijd de slimste zijn. Speciale scholen zijn er niet voor niets. Ten tweede lijkt het erg onwaarschijnlijk dat leerlingen die geschikt zijn voor basisonderwijs, naar een school zouden willen waar kinderen op zitten die met ‘het busje’ gebracht worden, want die willen geen sociaal stigma krijgen (labeltjes eraf lijkt in dit geval makkelijker, dan erop). Ten derde is er het probleem van de percentages, want als er grote groepen progressieve ouders hun reguliere kind op een SBO zouden plaatsen, dan ontstaat er hetzelfde product als een reguliere school met een x-aantal SBO leerlingen, die ‘normaal’ mogen zijn. Er is dan nauwelijks nog een verschil tussen SBO en Basisschool en dan kun je het SBO definitief opheffen. Wat je vervolgens zult zien gebeuren is dat er binnen die gemengde basisscholen speciale klasjes zullen komen voor SBO-leerlingen en na verloop van tijd waarschijnlijk ook aparte pauzes, want in Engeland, waar het Passend Onderwijs zogenaamd zo goed zou werken volgens de evangelisten van dit systeem, blijkt de segregatie van gewone en speciale leerlingen vooral op deze manier getypeerd te worden. Wel samen in één gebouw worden opgehokt, maar buiten op het schoolplein niet samen kunnen spelen.
Sven Snijer
(4) http://www.birminghammail.co.uk/news/uk-news/autistic-children-more-likely-bullied-5675363
Door
invoering van Passend Onderwijs verdwijnen er scholen die gericht zijn op
kinderen met een extra zorgvraag:
'Er
moeten in Amsterdam voldoende plekken (scholen) blijven voor kinderen met een
extra zorgvraag.' http://www.parool.nl/amsterdam/sp-bezorgd-om-sluiting-praktijkschool-de-wissel-in-slotermeer~a4234733/
Aantal thuiszitters gegroeid 10 februari 2015
…de
school niet in staat blijkt rekening te houden met specifieke behoeften van een
leerling .. http://www.in1school.nl/actueel/item/aantal-thuiszitters-gegroeid
http://www.medicalnewstoday.com/releases/306738.php
Autistic children struggle
with sensory discomfort
New
research shows that children with autism
experience higher levels of sensory discomfort at school than children who do
not have autism - and this affects their ability to learn.
Update 19 april 2016:
Uit
Bestuursformatieplan 2016-2020 van een Amsterdamse Scholen koepelorganisatie
van SBO en SO/VSO scholen
Gevolgen Passend
Onderwijs:
Een
van de gevolgen is een verminderde instroom in het speciaal (basis) onderwijs.
Het lijkt alsof zorgplicht ‘niet verwijzen’ betekent, tenzij er sprake is van
(overlast) gevend gedrag. O.i. moet als criterium voor een aanvraag TLV de
ontwikkeling van de leerling zijn en niet de houdbaarheid in de groep. Als
bijtijds een passende plek voor een leerling wordt gezocht, kan veel leed
worden voorkomen.
Update
28-04-2016: Ik hoor van leerkrachten dat de SBO scholen volstromen met ‘onhandelbare’
en gedragsgestoorde leerlingen. Kinderen met lichte problematiek, bijvoorbeeld
autisme en/of een leerstoornis krijgen geen verwijzing meer naar SBO onderwijs dat
net onder regulier onderwijs zit. Deze kwetsbare leerlingen stuurt men naar
regulier onderwijs of het kind krijgt geen verwijzing meer naar SBO als het al
op regulier onderwijs zit. Dit is het gevolg van Passend Onderwijs. Het SBO onderwijs
wordt voor deze kinderen onbereikbaar. Niet wat een kind nodig heeft is nu de richtlijn,
maar of het kind te hanteren is op school. De ontwikkeling van het kind is niet
langer meer het uitgangspunt.
Update 29-04-2016: Druktemaker
@keesvanamstel
legt nog een keer uit waarom het onderwijsbeleid het onderwijs tegen werkt. #NPORadio1
Nog
een keer over onderwijs, passend onderwijs, met als slot mijn favoriete quote
van Hans Sibbel...