Ik sprak vandaag
met een directeur van een praktijkschool over de gevolgen van het Passend Onderwijs.
De bezuinigingen die hiermee gepaard gaan hebben er voor gezorgd dat ‘speciale
kinderen’ veel moeilijker een indicatie krijgen voor SBO/VSO of praktijkonderwijs.
Deze kinderen komen terecht op regulier onderwijs, terwijl zij eigenlijk op een
SBO/VSO of het praktijkonderwijs thuis horen. Het scheelt de overheid veel geld
door weinig indicaties af te geven voor dit type onderwijs We zien nu al dat kinderen
vaak uitvallen op het reguliere onderwijs en dat geeft een fail ervaring. SBO
scholen en praktijkonderwijs krijgen te maken met leerlingen met veel zwaardere
problematiek dan een aantal jaren geleden.
Directeur
praktijkonderwijs: “Ik heb het drie jaar proberen te ontkennen, maar nu kan ik
dat niet meer. Vergeleken met de laatste vijf jaar zie ik meer leerlingen op
mijn praktijkschool met behoorlijke gedragsstoornissen en flinke leerachterstanden.
Ze doen op de basisschool klassikaal een test en daar komt dan een IQ van 70
uit. Reden voor de school om te zeggen, “mooi, die gaat naar het
praktijkonderwijs.” Als je individueel goed zou testen dan scoren ze een IQ van
misschien 56. Sommige hebben wel een IQ van 70, maar een leerachterstand van
90%. Die kinderen zitten op de bodem van het onderwijs en dat mogen mijn docenten
dan opknappen. Dat redden ze niet, de kinderen niet en mijn docenten niet. Ook zijn
er ouders die hun kind op praktijkonderwijs willen hebben, omdat ze niet willen
dat hun kind op school zit met kinderen die zichtbaar een handicap hebben, dus
kinderen met Down… ‘Niet tussen de mongolen’ zeggen ze dan, maar die kinderen
horen eigenlijk op een cluster 3 school thuis (VSO). Daar is nog een wereld te winnen,
want er heerst grote schaamte bij dit soort ouders.
Ik lig nu in de clinch met een aantal ouders die zeggen ‘hij heeft een IQ van 70 en volgens de regels mag hij dan naar praktijkonderwijs’. Uit ervaring weten wij en zien we dat het kind dan op zijn tenen moet lopen, omdat ze een gigantische leerachterstand hebben. Het is haast ondoenlijk geworden. Dat hele passend onderwijs is een ramp. Het heeft er min of meer voor gezorgd dat de schaamte bekrachtigd wordt bij deze groep ouders en je bovendien als kind niet ‘anders’ meer mag zijn. Verplicht normaliseren dus. Deze kinderen zijn juist gebaat bij speciale scholen, waar ze andere kinderen ontmoeten die ook een beperking hebben. We doen op deze manier kinderen met een beperking tekort. Veel ‘speciale’ kinderen redden het niet zonder ‘speciaal onderwijs’ en dat breekt de politiek nu af. Mijn school is nog de enige in deze stad met klassen van twaalf leerlingen, het maximale wat dit soort leerlingen aankunnen.“
Ik lig nu in de clinch met een aantal ouders die zeggen ‘hij heeft een IQ van 70 en volgens de regels mag hij dan naar praktijkonderwijs’. Uit ervaring weten wij en zien we dat het kind dan op zijn tenen moet lopen, omdat ze een gigantische leerachterstand hebben. Het is haast ondoenlijk geworden. Dat hele passend onderwijs is een ramp. Het heeft er min of meer voor gezorgd dat de schaamte bekrachtigd wordt bij deze groep ouders en je bovendien als kind niet ‘anders’ meer mag zijn. Verplicht normaliseren dus. Deze kinderen zijn juist gebaat bij speciale scholen, waar ze andere kinderen ontmoeten die ook een beperking hebben. We doen op deze manier kinderen met een beperking tekort. Veel ‘speciale’ kinderen redden het niet zonder ‘speciaal onderwijs’ en dat breekt de politiek nu af. Mijn school is nog de enige in deze stad met klassen van twaalf leerlingen, het maximale wat dit soort leerlingen aankunnen.“
Ranada
van Kralingen
Heeft
u als ouder of onderwijzer ook deze ervaringen, dan kunt u deze mailen naar:
ranada1967@hotmail.com
Het onderwijs wordt al gekker http://svensnijer-essays.blogspot.nl/2016/02/het-onderwijs-wordt-al-gekker.html
Het onderwijs wordt al gekker http://svensnijer-essays.blogspot.nl/2016/02/het-onderwijs-wordt-al-gekker.html