Op zich is het een leuk filmpje van Annabel Nanninga en Willem Jan Hilderink(1), hun persiflage op het jeugdjournaal waarin ze de spot drijven met de politiek-correcte indoctrinatie van kindertjes bij de staatsomroep NPO.
Zoals zo vaak in linkse kringen en door links beheerste media, wordt al snel de link gelegd tussen islamitisch terrorisme of straatterreur en de sociaal-economische situatie waarin mensen leven, iets wat al een jaar geleden door PvdA-burgemeester Aboutaleb flink is bestreden door zijn eigen partijgenoten er op te wijzen dat er wel degelijk ook een ideologische component mee verbonden is en een mentaliteitsprobleem onder migranten.
Linkse struisvogelpolitiek en een 'cordon sanitaire'
Geheel terecht onderwijzen Nanninga en Hilderink de ‘kindertjes’ over mogelijke andere oorzaken voor het terrorisme, omdat niet iedereen die werkloos is meteen de neiging heeft om zichzelf op te blazen ergens op een marktplein of in de metro. Tot zover complimenten voor het bijstellen van het foutieve beeld waarbij de daders altijd zogenaamd slachtoffer zijn, alsof ze geen andere keuze zouden hebben dan de ‘wanhoopsdaad’. Maar dan komen we op een volgende punt, als Annabel met zelfspot spreekt van het TPO jugend-journaal, daarmee zinspelend op de karaktermoord die vaak gepleegd is op critici van de multiculturele samenleving en de islam, door ze meteen als fascisten weg te zetten. Want of het nu ondanks het linkse ‘cordon sanitaire’ is ontstaan of dat het juist door de linkse struisvogelpolitiek in het integratiedebat is opgeroepen, tegenwoordig is de vrijheid van meningsuiting en de ‘ruk naar rechts’ zover doorgeschoten, dat deze steeds vaker met een Hitlergroet in het openbaar wordt gebracht, zonder dat men zich ergens voor schaamt.
Geheel terecht onderwijzen Nanninga en Hilderink de ‘kindertjes’ over mogelijke andere oorzaken voor het terrorisme, omdat niet iedereen die werkloos is meteen de neiging heeft om zichzelf op te blazen ergens op een marktplein of in de metro. Tot zover complimenten voor het bijstellen van het foutieve beeld waarbij de daders altijd zogenaamd slachtoffer zijn, alsof ze geen andere keuze zouden hebben dan de ‘wanhoopsdaad’. Maar dan komen we op een volgende punt, als Annabel met zelfspot spreekt van het TPO jugend-journaal, daarmee zinspelend op de karaktermoord die vaak gepleegd is op critici van de multiculturele samenleving en de islam, door ze meteen als fascisten weg te zetten. Want of het nu ondanks het linkse ‘cordon sanitaire’ is ontstaan of dat het juist door de linkse struisvogelpolitiek in het integratiedebat is opgeroepen, tegenwoordig is de vrijheid van meningsuiting en de ‘ruk naar rechts’ zover doorgeschoten, dat deze steeds vaker met een Hitlergroet in het openbaar wordt gebracht, zonder dat men zich ergens voor schaamt.
Ik
heb per definitie nooit kunnen begrijpen waarom mensen met extreem-rechtse
denkbeelden en nazisympathieën met een rood-wit-blauwe vlag lopen te zwaaien en
waarom ze zichzelf als vaderlandslievend beschouwen, als je bedenkt dat de nazi’s
ons land vijf jaar in een ijzeren greep hebben gehouden, joden hebben afgevoerd
en vergast, verzetsstrijders hebben geëxecuteerd, het hart van Rotterdam hebben
weggebombardeerd, mensen een hele winter lang honger hebben laten lijden, en zo
meer. In het verleden was ik zelf erg rechts of nationalistisch/ chauvinistisch,
maar nooit heb ik op wat voor manier dan ook een aantrekkingskracht gevoeld
richting fascisme, en toch zien we steeds vaker
dat mensen die zich ‘zorgen maken’ over de islamisering van Europa of de
vluchtelingenstroom een escorte krijgen vanuit extreemrechtse kring.
Jaren terug, toen de PVV van Geert Wilders nog een heel klein partijtje was, ben ik eens naar een bijeenkomst geweest in Amstelveen, waar toen al strenge bewaking bij aanwezig was i.v.m. mogelijke aanslagen op zijn leven. De man die op die avond de meeste indruk maakte was degene die al een tijd terug uit de partij gestapt is wegens een te laag democratisch gehalte in de partijstructuur; Hero Brinkman. Toen hij aan het woord was zag je het vuur in zijn ogen, omdat hij als ex-politieman sprak over de uitwassen van de multiculturele samenleving zoals hij dat elke dag op straat tegenkwam. Hij kwam indringend en soms zelfs bedreigend over en was op dat moment de onbetwiste nummer 2 van de partij. Later ging Brinkman zich aan steeds meer dingen ergeren binnen de PVV, met name het cultuurtje waarbij iedereen als een hondje achter Wilders aanliep, omdat ‘hij zegt wat zij denken’ en Wilders eigenlijk ook bepaalde wat zijn partijgenoten mochten denken (of zeggen voor de camera). Brinkman was degene die meer democratie wilde in de partij, een jongerenafdeling en meer toenadering tot andere partijen in de kamer, maar dat mocht allemaal niet van grote leider Geert.
Jaren terug, toen de PVV van Geert Wilders nog een heel klein partijtje was, ben ik eens naar een bijeenkomst geweest in Amstelveen, waar toen al strenge bewaking bij aanwezig was i.v.m. mogelijke aanslagen op zijn leven. De man die op die avond de meeste indruk maakte was degene die al een tijd terug uit de partij gestapt is wegens een te laag democratisch gehalte in de partijstructuur; Hero Brinkman. Toen hij aan het woord was zag je het vuur in zijn ogen, omdat hij als ex-politieman sprak over de uitwassen van de multiculturele samenleving zoals hij dat elke dag op straat tegenkwam. Hij kwam indringend en soms zelfs bedreigend over en was op dat moment de onbetwiste nummer 2 van de partij. Later ging Brinkman zich aan steeds meer dingen ergeren binnen de PVV, met name het cultuurtje waarbij iedereen als een hondje achter Wilders aanliep, omdat ‘hij zegt wat zij denken’ en Wilders eigenlijk ook bepaalde wat zijn partijgenoten mochten denken (of zeggen voor de camera). Brinkman was degene die meer democratie wilde in de partij, een jongerenafdeling en meer toenadering tot andere partijen in de kamer, maar dat mocht allemaal niet van grote leider Geert.
Uitspraak van Wilders
Op de bijeenkomst in Amstelveen waren er ook mensen met zorgen over mogelijke banden van de PVV met extreemrechts, maar Geert verzekerde het publiek dat hij nooit zou gaan samenwerken met het Vlaams Belang (yeah right) of met Le Pen (oeps) en dat hij alleen iets had tegen de islam en niet tegen moslims (afgezien van het feit dat hij de islam wil verbieden). Ik heb lange tijd niets willen zeggen over het Wilders-proces, omdat al teveel mensen er een mening over hebben geuit en toch niemand naar elkaar luistert, maar hier dan even een kleine schending van het aan mijzelf opgelegde mediaverbod over de kwestie. Ik heb niets tegen vrijheid van meningsuiting of tegen islamkritiek (ook niet tegen de ‘toon’ waarop het debat gevoerd wordt, want de fatsoensgrens zijn we al lang al voorbij aan beiden kanten), maar juridisch gezien heb ik bezwaar tegen de formulering van wat Wilders die bewuste avond heeft gezegd of waartoe hij zijn aanhang heeft opgeroepen. Als hij had gezegd ‘Willen jullie minder criminaliteit, waarbij Marokkanen in de criminaliteitsstatistieken opvallend de boventoon voeren?’, dan was het een legale vraag geweest (misschien wat omslachtig geformuleerd in deze), maar door te vragen om ‘minder Marokkanen’ en te beloven dat hij dat zou regelen werd gesuggereerd dat alle Marokkanen criminelen of (potentiële) terroristen zijn en dat is wel strafbaar, omdat het discriminatie op ras/etniciteit betreft.
Op de bijeenkomst in Amstelveen waren er ook mensen met zorgen over mogelijke banden van de PVV met extreemrechts, maar Geert verzekerde het publiek dat hij nooit zou gaan samenwerken met het Vlaams Belang (yeah right) of met Le Pen (oeps) en dat hij alleen iets had tegen de islam en niet tegen moslims (afgezien van het feit dat hij de islam wil verbieden). Ik heb lange tijd niets willen zeggen over het Wilders-proces, omdat al teveel mensen er een mening over hebben geuit en toch niemand naar elkaar luistert, maar hier dan even een kleine schending van het aan mijzelf opgelegde mediaverbod over de kwestie. Ik heb niets tegen vrijheid van meningsuiting of tegen islamkritiek (ook niet tegen de ‘toon’ waarop het debat gevoerd wordt, want de fatsoensgrens zijn we al lang al voorbij aan beiden kanten), maar juridisch gezien heb ik bezwaar tegen de formulering van wat Wilders die bewuste avond heeft gezegd of waartoe hij zijn aanhang heeft opgeroepen. Als hij had gezegd ‘Willen jullie minder criminaliteit, waarbij Marokkanen in de criminaliteitsstatistieken opvallend de boventoon voeren?’, dan was het een legale vraag geweest (misschien wat omslachtig geformuleerd in deze), maar door te vragen om ‘minder Marokkanen’ en te beloven dat hij dat zou regelen werd gesuggereerd dat alle Marokkanen criminelen of (potentiële) terroristen zijn en dat is wel strafbaar, omdat het discriminatie op ras/etniciteit betreft.
Wat dat aangaat was de uitspraak van Diederik Samson (2), die verklaarde dat Marokkanen een ‘etnisch monopolie’ hebben op criminaliteit uit hetzelfde hout gesneden en zou dat dus eveneens strafbaar moeten zijn, maar die zaak is geseponeerd, volgens de rechtbank omdat hij enkel ‘het gedrag’ zou bedoelen. In dat licht gezien zou ook Wilders moeten worden vrijgesproken, maar liever had ik ze beiden met een flinke geldboete de rechtbank zien verlaten, omdat ze het debat misvormen met hun etnische uitspraken. Dan heb ik nog liever de uitspraak van Rob Oudkerk indertijd die het had over ‘kut-Marokkanen’, omdat hij toen een specifieke groep straattuig bedoelde en beslist niet de hele Marokkaanse gemeenschap. Wanneer Wilders of andere rechtse spreekbuizen zich uitspreken over Marokkanen of moslims, dan krijg je daar toch een heel ander gevoel bij, alsof het de aanzet is naar meer. ‘Als we hier mee wegkomen, dan doen we er later gewoon nog een schepje bovenop’, vandaar dat tegenwoordig naast de PVV en Pegida ook de Nederlandse Volks Unie zich komt melden bij demonstraties tegen vluchtelingen. En dat gaat zelfs een aantal PVV’ers en Pegida-aanhangers te ver, maar lang niet allemaal en feitelijk blijft die grens opschuiven…
Jugend-journaal
Dan weer even over het jugend-journaal dat een gewone, legale, rechtse satire is, waar ik net als veel anderen erg om moet lachen, omdat je je afvraagt wie er nu eigenlijk dommer zijn, de kindertjes thuis of de makers van het NPO-jeugdjournaal die menen dat een gekleurde berichtgeving mensen een leven lang voor de gek kan houden (omdat ook het onderwijssysteem eraan meewerkt tot op universitair niveau toe, zoals eveneens in het filmpje wordt genoemd). Een klein minpuntje echter is dit: Wanneer je de terreurpedagoog vraagt of het terrorisme ‘iets’ te maken kan hebben met de islam, dan worden de kinderen in Nederland daar ook niet veel wijzer van. Het is hetzelfde als vragen of ganggeweld, drugs en drive-by-shootings ‘iets’ te maken heeft met zwarte mensen. Ja, het heeft er ‘iets’ mee te maken, maar leg dan wel even uit wat het verband precies is, anders snappen we het nog niet. Dan gaan de kindertjes denken dat alle zwarte mensen die ze op straat tegenkomen elk moment kunnen gaan schieten en dat lijkt een beetje op de angst voor spoken (spookbeelden) uit het filmpje.
Dan weer even over het jugend-journaal dat een gewone, legale, rechtse satire is, waar ik net als veel anderen erg om moet lachen, omdat je je afvraagt wie er nu eigenlijk dommer zijn, de kindertjes thuis of de makers van het NPO-jeugdjournaal die menen dat een gekleurde berichtgeving mensen een leven lang voor de gek kan houden (omdat ook het onderwijssysteem eraan meewerkt tot op universitair niveau toe, zoals eveneens in het filmpje wordt genoemd). Een klein minpuntje echter is dit: Wanneer je de terreurpedagoog vraagt of het terrorisme ‘iets’ te maken kan hebben met de islam, dan worden de kinderen in Nederland daar ook niet veel wijzer van. Het is hetzelfde als vragen of ganggeweld, drugs en drive-by-shootings ‘iets’ te maken heeft met zwarte mensen. Ja, het heeft er ‘iets’ mee te maken, maar leg dan wel even uit wat het verband precies is, anders snappen we het nog niet. Dan gaan de kindertjes denken dat alle zwarte mensen die ze op straat tegenkomen elk moment kunnen gaan schieten en dat lijkt een beetje op de angst voor spoken (spookbeelden) uit het filmpje.
Stoute boekjes
Misschien moeten Nannniga en Hilderink in de volgende uitzending vertellen over de politieke islam en de Islamitische Broederschap (en ene meneer Qutb, die stoute boekjes heeft geschreven over joden en kruisvaarders), om een wat directer verband aan te geven tussen de terreur van de jihadisten en de traditionele islam, die zich in landen als Tunesië, Indonesië en India wel kan voegen naar de democratische rechtsorde. Dan hoeven de kindertjes niet naar iedere moslim op straat te kijken alsof hij ieder moment ‘Allah Akbar’ zal roepen om zichzelf en een deel van de omgeving naar de andere wereld te helpen, want daar worden kindertjes ook erg onrustig van, zowel die van VVD als van D’66-ouders. Maar bij de door mij voorgestelde benadering is echter één probleem…Ik ben bang dat de kindertjes zo’n ingewikkeld verhaal niet helemaal zullen snappen, omdat veel grote mensen er al zo’n moeite mee hebben. Het is, hoe zal ik het zeggen… niet zwart/wit genoeg. Misschien moeten we laag inzetten en eerst alle papa’s en mama’s in Nederland (en de politici) duidelijk maken dat het wel ‘iets’ met de islam te maken heeft, en dan geven we vééél later de historische, politieke en economische context.
Misschien moeten Nannniga en Hilderink in de volgende uitzending vertellen over de politieke islam en de Islamitische Broederschap (en ene meneer Qutb, die stoute boekjes heeft geschreven over joden en kruisvaarders), om een wat directer verband aan te geven tussen de terreur van de jihadisten en de traditionele islam, die zich in landen als Tunesië, Indonesië en India wel kan voegen naar de democratische rechtsorde. Dan hoeven de kindertjes niet naar iedere moslim op straat te kijken alsof hij ieder moment ‘Allah Akbar’ zal roepen om zichzelf en een deel van de omgeving naar de andere wereld te helpen, want daar worden kindertjes ook erg onrustig van, zowel die van VVD als van D’66-ouders. Maar bij de door mij voorgestelde benadering is echter één probleem…Ik ben bang dat de kindertjes zo’n ingewikkeld verhaal niet helemaal zullen snappen, omdat veel grote mensen er al zo’n moeite mee hebben. Het is, hoe zal ik het zeggen… niet zwart/wit genoeg. Misschien moeten we laag inzetten en eerst alle papa’s en mama’s in Nederland (en de politici) duidelijk maken dat het wel ‘iets’ met de islam te maken heeft, en dan geven we vééél later de historische, politieke en economische context.
Sven Snijer