Amsterdam
Het
lijkt erop dat de populaire Tram 14 samen met enkele andere lijnen van het GVB binnenkort
wordt geslachtofferd om de uit de klauwen gelopen kosten van de Noord-Zuidlijn
terug te verdienen. Lijn 14 die loopt van Amsterdam West (Sloterpark) via de
Rozengracht, de Dam, het Rembrandtplein naar dierentuin Artis en het
Tropenmuseum in Amsterdam Oost dreigt te verdwijnen, omdat het GVB
Amsterdammers wil dwingen met de metrolijn te reizen.
De
metrolijn die gaat rijden van Amsterdam Noord naar de Zuid-as heeft vele jaren
vertraging opgelopen en is veel duurder uitgevallen dan was begroot. De bedoeling
was dat de Noord-Zuidlijn in 2011 zou worden voltooid, maar dat zal
waarschijnlijk zomer 2018 worden en de oorspronkelijke kostenraming van 1,6
miljard is 3,1 miljard geworden.(1) Om dat geld terug te verdienen wil het GVB Amsterdammers
zoveel mogelijk laten reizen met de nieuwe metrolijn door alle tram- en
buslijnen erop af te stemmen. Volgens het GVB omdat de reiziger met de
Noord-Zuidlijn sneller op zijn bestemming is, maar daar staat tegenover dat er
vaker zal moeten worden overgestapt, iets waar de meeste reizigers niet blij mee
zijn. Bovendien leidt het opheffen van een tram als lijn 14 voor problemen bij
mensen die de Noord Zuid-lijn niet zullen gebruiken; degenen die vooral van
West naar Oost willen reizen via het centrum van de stad. Voor hen betekent het
opheffen van deze tram alleen maar ongemak en levert het geen enkel voordeel
op.
Het
is te gek voor woorden dat niet de beste verbinding wordt verzorgd voor de
reizigers naar alle richtingen van de stad, maar dat de Koninklijke weg de
Noord-Zuidrichting is, terwijl de stadsdelen Oost en West van ondergeschikt
belang lijken te zijn. Persoonlijk heb ik als ‘Westerling’ in Amsterdam Zuid
niets te zoeken, afgezien van een driemaandelijks bezoek met mijn dochtertje
aan de ACTA (SBT), en Amsterdam Noord bezoek ik alleen in de zomer als we met
het gezin fietstochtjes maken. Daarbij steken we graag met de pont over, want
dan zie je nog eens wat. Een tunnel onder de grond is misschien sneller, maar
dat is voor mensen die naar hun werk gaan en er wordt in de stad niet alleen
gereisd door forensen. Als mensen vaker moeten overstappen is mijn inschatting
dat ze gewoon minder snel de stad in zullen gaan, want een klantvriendelijke
route met rechtstreekse verbinding is toch een deel van het plezier.
Sven
Snijer
Gesprek met GVB directrice! Komt u ook?!
Vrijdag 24 februari van 19:00 tot 20:30 gesprek met directrice GVB Alexandra van Huffelen - Speeltuin Wachterliedplantsoen 1, 1055 SB Amsterdam (Bos en Lommer)
https://www.facebook.com/events/1449791221722001/
https://www.facebook.com/wachterliedpaviljoen/
Gesprek met GVB directrice! Komt u ook?!
Vrijdag 24 februari van 19:00 tot 20:30 gesprek met directrice GVB Alexandra van Huffelen - Speeltuin Wachterliedplantsoen 1, 1055 SB Amsterdam (Bos en Lommer)
https://www.facebook.com/events/1449791221722001/
https://www.facebook.com/wachterliedpaviljoen/
Teken de petitie!
Shirley Brandeis, mede-initiatiefnemer van de petitie, is boos over de zoveelste aanpassing in het ov-netwerk aan de westkant
van Amsterdam.