“Of dat gaat
lukken, weten we niet. Zoals we ook niet weten of de decentralisaties ons land
gaan brengen wat ze beloofd hebben.”
Pieter Hilhorst
En
wat heeft hij er nu zelf over te zeggen, de voormalig Vara- ombudsman en ex-wethouder
van jeugdzaken in Amsterdam Pieter Hilhorst, die als zondebok moest dienen voor
het PvdA debacle bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen en die thans op eigen
titel de blije ‘participatie’-evangelist uithangt?
Ondanks dat niemand hem
begreep toen hij nog als wethouder aan het roer was en hij onder andere het veld
moest ruimen op grond van het feit dat hij probeerde regeringsbeleid van PvdA en
VVD op gemeentelijk niveau uit te voeren (wat ze aan de Amstel toen nog niet
helemaal door hadden), is Pieter na zijn roemloze aftocht niet minder
enthousiast over het zo veelbelovende gedachtegoed van de
participatiesamenleving (Civil Society). De mede door hem aangeprezen nieuwe zorgende
-en vooral motiverende taak van de lokale overheid via de Sociale Wijkteams en
het broodnodige participeren van de burgers die het allemaal veel liever zelf
doen, dan maar ‘overgeleverd’ te blijven aan die voor de gemeente ‘o zo dure’ professionals.
Zo gaat dat in
Nederland
Maar
zelfs in het onverwoestbare enthousiasme van Pieter komen nu toch kleine
scheurtjes, want in een publicatie van zijn hand op Sociale Vraagstukken van 30 juni 2015 beginnen langzaam de twijfels door te sijpelen over de haalbaarheid
van de drie-ledige transitie die -hoewel nooit eerder zo gedaan in geen enkel (beschaafd)
land en ook geenszins voldoende proefgedraaid- toch moest worden doorgedrukt
door een mateloos onverantwoordelijke overheid, omdat ‘die trein nu eenmaal was vertrokken’. Want zo gaat dat in Nederland
als je een prutplan hebt waar iedereen voor waarschuwt, wat een heleboel geld
gaat kosten en waar veel mensen de negatieve gevolgen van zullen ondergaan, dan
is het zaak om nog harder dóór te duwen. Zo werd de befaamde Transitie geboren
in navolging van de Betuwelijn, het misbaksel genaamd JSF, het communicatiesysteem
bij de politie, de Fyra, etc. Hoe meer er wordt gewezen op de nadelen, de
gevaren, de verspilling en de hinder voor de consument en de professionals
tezamen -in het geval van de Transitie de burger die ‘zorg’ nodig heeft- hoe
dieper de vingers in de overheidsoren verdwijnen. Want als je het snel doet
hebben mensen het misschien te laat in de gaten en staan ze voor een voldongen
feit. Daarna mogen ze klagen zoveel ze willen…en dat zien we nu steeds meer
gebeuren in verband met de Sociale Wijkteams.
Helaas
ging het bij de voorbereiding van de Transitie al mis en kregen toch veel
mensen in de gaten waar de Eerste en Tweede Kamer klakkeloos mee zouden instemmen,
een sociale revolutie of meer nog een sociale staatsgreep, waarbij de lokale
overheid zo diep zou mogen ingrijpen in het privéleven van burgers dat zelfs de
rechter gepasseerd kon worden. De zogeheten ‘drang en dwang’-constructie
waarvan we bij Jeugdzorg Dark horse voorzagen dat het op hetzelfde gesodemieter
zou gaan uitdraaien als bij de Bureau’s Jeugdzorg, waar ook vanaf het ontstaan
alleen maar klachten over zijn geweest. Wat de Sociale Wijkteams nog erger
maakt dan Jeugdzorg, is dat je bij die laatste instantie nog te maken hebt met
een redelijk onderscheid tussen vrijwillige en gedwongen hulpverlening -en hoe klein
ook- een kansje om bij de rechter gehoord te worden en onder dwangmaatregelen
uit te komen indien ze werkelijk onnodig zijn.
Potentiële bemoeienis
Bij
de Sociale Wijkteams is het verschil tussen vrijwillige hulp voor je kind en een
gedwongen traject haast niet meer te maken, omdat één wijkteam alle
beslissingen neemt, theoretisch in verschillende gradaties van bemoeienis door ‘op
te schalen’ en ‘af te schalen’, waardoor de hulpvragende burger (ouder met kind) op geen
enkel moment aan haar wakend oog ontsnapt. Met of zonder gedwongen maatregelen,
een potentiële bemoeienis is er altijd en die strekt zich uit naar het
voorschrijfgedrag van de huisarts en de positie van de school ten opzichte van
het gezin. Niet voor niets spraken wij reeds voor het Transitie-besluit in de
beide Kamers van een Sociale Dictatuur, want de zelfbeschikking van de burger
wordt steeds verder teruggedrongen. En dat is niet omdat de overheid er wakker
van ligt dat we als buren te weinig op elkaar betrokken zijn, maar omdat ze
elke smoes en linkse zweeftheorie zullen omarmen die ze mogelijk geld zal
besparen (want dan wil ook de VVD best even ‘sociaal’ doen).
Zorgpuntjes
Maar
hoe zit het nu met de langzaam groeiende twijfels van Pieter Hilhorst? Een paar
‘zorgpuntjes’ die hij naar voren brengt:
-Veel
zorgvragende jeugdigen zijn bij het Wijkteam in het geheel niet bekend.
-En
ook omgekeerd blijkt uit een enquête dat slechts 3% van de ondervraagden bij
hulp aan een kind als eerste denkt aan een Sociaal Wijkteam.
-Er
is nog steeds veel ‘verkokering’ in de zorg en de cliëntroutes worden maar niet
verlegd.
-Niemand
van de professionals voelt zich verantwoordelijk voor de meerwaarde van
wijkgericht werken.
-Sociale
Wijkteams zijn vooral met zichzelf bezig en niet met de wijk.
-Gemeenten
weten niet hoe ze een gemeenschapsgevoel moeten creëren .
-Ambtenaren
zijn niet op de nieuwe sociale taak van de gemeente toegerust.
-Er
is onder sociale professionals geen openheid en nieuwsgierigheid naar elkaar
toe, waardoor ieder op zijn eigen eilandje blijft.
-Het
succes is van teamleiders afhankelijk (heel willekeurig dus).
-Huisartsen,
psychologen en psychiaters vertrouwen liever op hun eigen oordeel dan op dat
van de HBO-geschoolde sociaal werker (of de niet-geschoolde vrijwilliger).
Eigen Regie?
Maar
wat zien we gebeuren? De vermenging van ‘Eigen Regie’ -die ooit bedoeld was om
van de verdachtmakende en dwingende jeudzorghulp af te komen en ouders bij te
staan met behulp van hun eigen netwerk, om de jaarlijks stijgende aantallen ondertoezichtstellingen en
uithuisplaatsingen in te dammen- en de bezuinigingsoperatie van de regering
door de gemeenten drie overhevelingen tegelijk in de maag te splitsen, heeft
een misbaksel gecreëerd dat een vervalsing is van de verzorgingsstaat. Nu al
begint ‘blije Pieter’ de professionals de schuld te geven dat ze maar niet los
komen van hun oude manier van denken en doen, zonder zichzelf af te vragen of heel
dit belachelijke plan überhaupt wel levensvatbaar is. En van het ‘wijkgerichte
werken’ geeft de voormalig wethouder een mooi voorbeeld uit de praktijk (waar een
wijkteamleider zowaar zijn suggestieve autoriteit doet gelden!) waarbij het
alleen niet duidelijk is of hij ons er nu mee wil verheugen als zijnde een
positieve stap richting cohesievorming bij de professionals of dat hij ons
juist wil laten griezelen met zijn Noord-Korea
casus.
Hoe durfde de
arts dit te doen?
De
casus: Een jongen met ernstige gedragsproblematiek krijgt van de huisarts een
doorverwijzing naar een speciale kliniek voor interne behandeling en de
huisarts wordt vervolgens (naar het plan van de overheid) teruggefloten door de
generalist van het Sociaal Wijkteam. Hoe durfde de huisarts dat te doen, zonder
overleg?! Tegelijkertijd werd de moeder van de jongen omgepraat om voor een
ander traject te kiezen (Drang?) en ook de school werd op de hoogte gebracht
van haar ‘verplichting’ om altijd het wijkteam in te schakelen.
Zo
gebeurt dat dus, in de sociale dictatuur waar wij voor hebben gewaarschuwd. De
huisarts heeft geen regie meer over de doorverwijzing (waar ouders om vragen),
de school is geen partner meer van ouders, maar in toenemende mate deel van het
sociale preventieteam en met het excuus van ‘zorg op maat’ wordt er vooral voor
gezorgd dat er door de gemeente nog ‘met-mate-zorg’ wordt geleverd (Sociaal
Wijkteam = Gemeentelijk Bezuinigingsteam).
Suïcidale
dochter
Deze
week kwam in Almere een moeder in het nieuws met een dochter die suïcidaal-depressief
is en die al maanden verblijft in een instelling, omdat het niet goed met haar
gaat. Ze heeft al langer last van deze problematiek en deed al twee maal eerder
een zelfmoordpoging. De gemeente Almere heeft geen geld voor de behandeling en
dat is vervelend, want omdat deze hulp niet meer in het zorgverzekeringspakket
zit ben je als ouder op de gemeente aangewezen. Nu wordt het dus een kwestie
van nepotisme; ben je de buurman van de wethouder dan krijg je de gevraagde
hulp wél en ben je een onbekende dan mag je voor de hulp waar je recht op hebt
en die je niet krijgt tegen je eigen gemeente gaan procederen, zoals al een
aantal hoogbejaarden hebben gedaan voor hun thuishulp. Leuk en sociaal hè, die
participatiemaatschappij. Jammer alleen dat de kiezer ‘het niet begrepen heeft’,
want de PvdA wil in de peilingen de vruchten maar niet plukken van dit
hoogstaande sociale denken. En wat is de regering nu toch verbaasd! Het blijkt
dat de gemeenten veel feller op de thuiszorg zijn dan eigenlijk de ‘bedoeling’
was…Raar, als je het geld niet hebt ‘geoormerkt’ als overheid en gemeenten hun geld
aan heel andere dingen gaan besteden dan aan toereikende zorg voor ouderen of
jeugdigen. Dat verwacht je toch niet…
Sven Snijer
Meer
artikelen over de Transitie en Sociale Wijkteams:
Van Godenzoon
tot zondebok:
Drang- De Sociale Staatsgreep: http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2013/08/drang-de-sociale-staatsgreep.html
Lanceert u maar! http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2014/03/lanceert-u-maar.html
Huisarts onder curatele:
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2014/01/huisartsen-onder-curatele-van-de.html
Gemeente is soms feller: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/gemeente-is-soms-feller-op-thuiszorg-dan-rijk-wil~a4101038/
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2014/01/huisartsen-onder-curatele-van-de.html
Gemeente is soms feller: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/gemeente-is-soms-feller-op-thuiszorg-dan-rijk-wil~a4101038/
Weinig deskundigheid: http://www.volkskrant.nl/binnenland/-jeugdhulp-in-gevaar-door-gebrek-aan-deskundigheid~a3961400/
‘De ernst van meldingen jeugdhulp neemt toe’ http://www.zorgwelzijn.nl/Jeugdzorg/Nieuws/2015/7/De-ernst-van-meldingen-jeugdhulp-neemt-toe-1787920W/
Wijkteam draait indicatie huisarts terug: http://www.monitortransitiejeugd.nl/nieuws/nieuws-april-2016
Roep om expertise in Sociale Wijkteams: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/roep-om-expertise-in-sociale-wijkteams-1.4224643
Van onderop verhalen over vernieuwing: