Het
lijkt de meeste mensen te ontgaan, maar er is een parallelle ontwikkeling bezig
in de samenleving, van een vermindering van rechten voor volwassenen veroorzaakt door een besparende en zich uit het publieke domein
terugtrekkende overheid en een toenemende belasting van kinderen met volwassen
zaken. Binnen de jeugdzorg heet dat laatste kindermishandeling, maar daarbuiten
wordt het van alle kanten aangemoedigd. Kinderen die zich uitspreken met hun
puberbreintjes voor een betere wereld -voor zover ze begrijpen wat ze zelf
zeggen- en juichende volwassenen die niet genoeg kunnen benadrukken hoeveel wij
van die ‘dappere en wijze’ kinderen kunnen leren. Bij het zien van het puberale en schunnige gebazel van
deze onrijpe jongmensjes, die op hun zelfbedachte ‘studiemiddag’ de ideeën van
hun ouders en leraren vertolken, krijg ik persoonlijk braakneigingen. Voorgeprogrammeerde welvaartskindertjes die nog nooit enige strijd voor hun eigen bestaan hebben
hoeven leveren. (1) De selfie-generatie. Jongetjes en meisjes van dertien die
roepen aangerand te willen worden (‘fuck my ass, not the planet’) om daarmee
de planeet te sparen en hun vaders en moeders die dat grappig vinden. Hoe lang kun
je als cultuur in een neerwaartse spiraal blijven. Arianne Grande is
tegenwoordig het grote voorbeeld voor jongeren, omdat ze…..eh, eruit ziet als
een meisjesachtige barbiepop dat met haar kontje kan draaien, net als de rest van de talentloze
commerciële horde die vooral hits blijft scoren door goede marketingstrategieën. (2)
Waar hebben
kinderen eigenlijk last van?
De
vreemde dubbelzinnigheid rondom de obsessie die we wereldwijd, maar vooral in
ons eigen land hebben met kinderen, is dat we aan de ene kant alle
belanghebbende organisaties onafgebroken horen roepen dat alle kinderen
kwetsbaar zijn, terwijl we tegelijkertijd lijken te verwachten dat diezelfde
kinderen de wereld gaan redden. Kinderen moeten tegenwoordig met alle geweld
participeren en zich politiek engageren op zéér jonge leeftijd, zoals in de
sektarische beweging die wordt aangestuurd door prinses Laurentien die voor €
45.000,- met de gebrainwashte minderjarigen een middagje Shell of Unilever
komt doen, want ‘recht op kind zijn’ is dan even geen issue meer. (3)
Dat
speelt alleen bij gezinnen die bij Veilig Thuis op de radar komen, want daar is
iedere geestelijke belasting van het kind door de ouders meteen fataal en met
levenslange gevolgen (ACE’s!), (4) omdat er in dit domein door de geitenwollen
sokken een boterham verdiend kan worden met precies het tegenovergestelde van waar de
neo-liberale utopisten onze kinderen mee opzadelen. Een keertje meemaken hoe je ouders ruzie maken
in de keuken, een veel voorkomende situatie dat ieder kind waarschijnlijk
meerdere malen zal meemaken in zijn leven, is een ‘ernstige bedreiging van de
ontwikkeling van de jeugdige.’ [Mensen in de jeugdzorg hebben nooit
relatieproblemen of uitsluitend op momenten dat het pedagogisch goed uitkomt!]
Daarentegen kan nadenken door elf-jarigen over de verwoesting van het klimaat, de
wereldzeeën, de regenwouden, de atmosfeer, kinderarbeid en migratiestromen met
bijbehorende verdrinkingen (hoera, het jeugdjournaal) helemaal geen kwaad.
(5) Het is toch zó goed dat kinderen zich al vroeg bewust worden van wat er allemaal speelt
op onze planeet. Huh? Een klein conflict in de huiskamer is desastreus voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling, maar alle wereldproblemen bij elkaar op de bordjes van kinderen
die de rekentoets nog niet met succes kunnen afleggen, kan geen kwaad?
Volwassenen worden
afgepoeierd
En
dan nu over naar de volwassen, of wat daarvoor moet doorgaan. Met een overheid die
fundamentele mensenrechten aan haar laars lapt door de rechtsbescherming
voorwaardelijk te maken (6), met ‘poortwachters’ = ambtenaren van de overheid
die gaan bepalen of iemand wel of geen recht heeft op een advocaat afhankelijk
van of de zaak kansrijk is of niet! Bepaalt de te verwachten uitslag en de
inschatting van de (volgens de overheid onnodige) kosten of iemand wel of niet
in een rechtsstaat leeft? Blijkbaar. En het wordt nog fraaier als men zich realiseert dat veel
van die processen tegen de overheid zelf gevoerd worden, wat regelrechte belangenverstrengeling is. Dat in Nederland de slager altijd zijn eigen vlees
keurt kan niet beter bewezen worden dan met dit frauduleuze politieke
gekonkel die een zoveelste poging is om de overheidsfinanciën op orde te
krijgen door de mensenrechten in te perken. Een ander voorbeeld
hiervan is het beruchte drang & dwang, dat de grotendeels ondeskundige
sociale wijkteams in staat stelt om ouders maatregelen op te leggen zonder dat een
rechter toetst, (7) ook omdat dit net iets goedkoper is dan wanneer er wel
volgens de juiste procedure een OTS wordt aangevraagd bij de rechter. Niet dat
deze chantagepraktijken in de jeugdzorg een nieuwtje zijn, maar vanaf het begin van
de Decentralisatie werd deze hulpverleningsdwang officieel benoemd en als
‘instrument’ gepresenteerd, omdat de verwachting was dat er dan enorm op
juridische kosten kon worden bespaard. Jammer voor de rechtsstaat, maar de balans
moet kloppend gemaakt worden. Dat dus in het civiele recht, waar ook nog wat andere
zaken spelen zoals meer dan veertig jaar geen feitenonderzoek bij vermeende
ontwikkelingsbedreiging van het kind, zorgonthouding bij het kind door het
afschaffen van de verplichting een universitair geschoold persoon het kind
te laten onderzoeken (alternatief stellen van Art.35 Uvb.Wjz (8) en tegenwoordig
trage doorverwijzing door wijkteams en quota voor huisartsen) maar het rechtssysteem
als geheel komt tegenwoordig € 50 miljoen tekort, waardoor er niet langer zorgvuldig
gewerkt kan worden. In vergelijking met Duitsland hebben wij aanzienlijk minder
politieagenten en rechters op iedere honderdduizend burgers. (9)
'Duitsland heeft twintig rechters per honderdduizend inwoners, Nederland heeft er ongeveer tien. Dit is schandelijk weinig. .... In Nederland zijn er op honderdduizend burgers 213 politieagenten tegenover 302 in Duitsland'.
'Duitsland heeft twintig rechters per honderdduizend inwoners, Nederland heeft er ongeveer tien. Dit is schandelijk weinig. .... In Nederland zijn er op honderdduizend burgers 213 politieagenten tegenover 302 in Duitsland'.
Minder kwaliteit
om geld over te houden
De
oplossing in Nederland is dat je dan gewoon minder aangiftes opneemt, minder tijd
neemt voor rechtszaken, de wachtlijsten voor de rechtbank laat oplopen en
mensen het recht op een advocaat ontneemt in diverse zaken waar de overheid van
mening is dat dit overbodig is. Zo kan een
ouder pas een advocaat krijgen als het dossier van Veilig Thuis wordt
doorgestuurd naar de Raad voor de Kinderbescherming, zodat de noodzakelijke
juridische ondersteuning in het voortraject ontbreekt en de ouder in het verdere verloop vrijwel kansloos is en straks krijgen we dus
de ambtenaar-scheidsrechter die bepaalt of iemand een advocaat op
toevoegingsbasis krijgt bij het procederen tegen zijn eigen werkgever. Niet zo
lang geleden wilde men in de Tweede Kamer nog de Raad voor de Kinderbescherming
de bevoegdheid geven om zonder een rechter zelf een ondertoezichtstelling op te
leggen (10) en niet lang daarvoor wilde men diezelfde RvdK nog afschaffen en hun taak overdragen aan het toenmalige Bureau Jeugdzorg en AMK, thans de
Gecertificeerde Instelling en Veilig Thuis. De gemene deler bij dit soort
ideeën is altijd dat het goedkoper moet en dat er geen controlemechanismen van
buitenaf nodig zijn, omdat de jeugdbeschermers het allemaal zo goed bedoelen! Dan
krijg je van dat ‘checks and balances’-gezever, waarbij mijn linkerhand controleert
wat mijn rechterhand doet. In de overvloed aan kind-termen die doen vermoeden dat
half Nederland geld verdient aan kinderen (belang-van-het-kind,
stem-van-het-kind, het-vergeten-kind, Raad van kinderen, etc) staan we voor één
onopgelost probleem en dat is het ontbreken van de definitie van het ‘belang
van het kind’ zodat het volkomen willekeurig is wat men er onder verstaat, door
wie en door welke organisatie. Een door toedoen van jeugdzorg verstoten vader,
verwoordde het op de volgende wijze: (11)
'Belang van het kind eerste overweging'
De Raad voor de Kinderbescherming stelt:
'Belang van het kind eerste overweging'
De Raad voor de Kinderbescherming stelt:
“Het belang van
het kind is niet als zodanig gedefinieerd of gekaderd.….. Wat de RvdK wel heeft
vastgesteld is dat het belang van het kind steeds centraal staat en dat de
belangen van het kind de eerste overweging zijn bij eventueel ingrijpen” ……
Omdenken:
Ik ga alleen werken met mooi weer…… ‘mooi weer’ is niet als zodanig gedefinieerd of gekaderd…… Wat ik wel heb vastgesteld is dat het mooie weer steeds centraal staat en dat het mooie weer de eerste overweging is bij eventueel werken” ……
Weet u wanneer ik ga werken???
Ik ga alleen werken met mooi weer…… ‘mooi weer’ is niet als zodanig gedefinieerd of gekaderd…… Wat ik wel heb vastgesteld is dat het mooie weer steeds centraal staat en dat het mooie weer de eerste overweging is bij eventueel werken” ……
Weet u wanneer ik ga werken???
De kind-dwepers
hebben belang bij het kind
Ouders
worden binnen de jeugdzorgketen behandeld als kleine kinderen, omdat de jeugdzorgindustrie
-inclusief de overheid die haar dit werk laat doen- zich niet verantwoordt voor
haar werkwijze met een rationele onderbouwing en feitenonderzoek, (12) maar werkt op basis van gevoelens en indrukken, aangevuld met het therapeutische ‘omdat
ik het zeg!’ omdat helaas ook de rechters vaak blind meegaan in het
speculatie-circus, maar van kinderen verwacht deze samenleving in toenemende
mate de oplossing voor alle wereldproblemen en de toekomst van de mensheid. Het
onderliggende spel dat gespeeld wordt bij de kinderhysterie die ons land al jaren in de greep houdt, wordt duidelijk als we het belang van het kind aan een nader onderzoek
onderwerpen, want een kind heeft grofweg twee belangen in deze wereld. Het
eerste belang van het kind is om in veiligheid, met liefde en warmte te kunnen opgroeien en het
tweede belang is om te weten waar het vandaan komt (genetische band) vooral vanuit de
identiteitsvorming op latere leeftijd. (13) Het is een regelrechte schande dat
ouderverstoting in Nederland nog op zo’n grote schaal voorkomt, terwijl er talloze studies en onderzoeken aan zijn gewijd in de loop der jaren in binnen-
en buitenland. Waar het op neerkomt is dat de overheid te laf is om het
probleem echt aan te pakken en bij die lafheid zich graag verschuilt achter de
valse eenzijdige argumentatie van de jeugdzorg dat een kind gebaat is bij ‘rust
en structuur’ met totale negatie van het belang van het kind de (andere) ouder(s) te
kennen.
‘De mythe van de
bloedband’
Niet
alleen wordt een genetische band ontkend als belangrijke factor in de
ontwikkeling van het kind, ook is het kind vaak slachtoffer van een
onevenwichtige opvoeding, omdat de vader- of moederfiguur ontbreekt, om nog maar te zwijgen van de rest van het familienetwerk. Het smoesje
dat het kind niet gebaat is bij ingrijpen door de politie bij omgangsfrustratie
door één van beide ouders wordt nooit naar voren gebracht als een kind op aangeven van jeugdzorg moet worden weggehaald door de sterke arm der wet. Capabele biologische ouders (maar ook liefhebbende pleegouders) zijn kansloos als jeugdzorg bepaalt dat een kind moet verkassen, ongeacht of een kind veilig gehecht is en een gestructureerd leven heeft. Wij laten kinderen in Nederland willens en wetens opgroeien zonder een vader of
moeder, die in veel gevallen wel geschikt bevonden en beschikbaar is. Tegelijkertijd laten diverse private- en overheidsprogramma’s die kinderen politiek willen engageren ons geloven dat deze halve weeskinderen zorg kunnen dragen voor de
toekomst van de planeet en het lot van de mensheid.
Gezinsintegriteit onder vuur
Het sociaal-politieke gespuis dat deze ideologische machinerie in stelling brengt om de integriteit van gezinnen te ondermijnen gaat uit van het principe dat de meerwaarde van gezinnen een mythe is, omdat de bloedband volgens hen van geen betekenis is. (14) Dat gezinnen desondanks wel in een zo vroeg mogelijk stadium ondersteund moeten worden in de opvoeding (het liefst al prenataal) is niet omdat ze van gezinnen of het gezinsleven houden, maar omdat ze gezinnen zien als een soort broedmachines die kinderen ‘produceren’ voor het sociaal-politieke systeem waarin ze geboren worden. (15) Ze moeten als het ware sociaal-politieke übermenschen worden, die meer mensenrechten hebben dan volwassenen. Een belangrijke aanjager van deze collectivistische maakbaarheidsdoctrine is Jan Willems van de universiteit van Maastricht, die in navolging van de Amerikaanse professor in de rechten James G. Dwyer beweert dat kinderen ‘superieur zijn aan volwassenen’. (16) Het plan is om op termijn de kinderrechten zoals vastgelegd in het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties te verheffen boven het punt van gelijkwaardigheid en de rechten van volwassenen daadwerkelijk ondergeschikt te maken aan die van kinderen. Wat dat voor consequenties heeft voor de rechten van kinderen als zij zelf volwassen worden (een devaluatie van hun mensenrechten?), dat is een logisch probleem waar je bij dit soort wereldverbeteraars natuurlijk niet mee moet aankomen.
Gezinsintegriteit onder vuur
Het sociaal-politieke gespuis dat deze ideologische machinerie in stelling brengt om de integriteit van gezinnen te ondermijnen gaat uit van het principe dat de meerwaarde van gezinnen een mythe is, omdat de bloedband volgens hen van geen betekenis is. (14) Dat gezinnen desondanks wel in een zo vroeg mogelijk stadium ondersteund moeten worden in de opvoeding (het liefst al prenataal) is niet omdat ze van gezinnen of het gezinsleven houden, maar omdat ze gezinnen zien als een soort broedmachines die kinderen ‘produceren’ voor het sociaal-politieke systeem waarin ze geboren worden. (15) Ze moeten als het ware sociaal-politieke übermenschen worden, die meer mensenrechten hebben dan volwassenen. Een belangrijke aanjager van deze collectivistische maakbaarheidsdoctrine is Jan Willems van de universiteit van Maastricht, die in navolging van de Amerikaanse professor in de rechten James G. Dwyer beweert dat kinderen ‘superieur zijn aan volwassenen’. (16) Het plan is om op termijn de kinderrechten zoals vastgelegd in het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties te verheffen boven het punt van gelijkwaardigheid en de rechten van volwassenen daadwerkelijk ondergeschikt te maken aan die van kinderen. Wat dat voor consequenties heeft voor de rechten van kinderen als zij zelf volwassen worden (een devaluatie van hun mensenrechten?), dat is een logisch probleem waar je bij dit soort wereldverbeteraars natuurlijk niet mee moet aankomen.
Sven Snijer
(1)https://www.geenstijl.nl/5146179/geenstijltv-tussen-de-spijbelaars-op-het-malieveld/
(2) http://svensnijer-essays.blogspot.com/2017/06/het-zinloze-jankconcert-in-manchester.html
(3) http://svensnijer-essays.blogspot.com/2018/11/de-wonderkinderen-van-hugo.html
(4) https://mindthebrain.blog/2017/11/15/stop-using-the-adverse-childhood-experiences-checklist-to-make-claims-about-trauma-causing-physical-and-mental-health-problems/
(5) http://svensnijer-essays.blogspot.com/2016/03/het-jeugdjournaal-tussen-misleiding-en.html
https://www.youtube.com/watch?v=2MQrrlaT0h4
(1)https://www.geenstijl.nl/5146179/geenstijltv-tussen-de-spijbelaars-op-het-malieveld/
(2) http://svensnijer-essays.blogspot.com/2017/06/het-zinloze-jankconcert-in-manchester.html
(3) http://svensnijer-essays.blogspot.com/2018/11/de-wonderkinderen-van-hugo.html
(4) https://mindthebrain.blog/2017/11/15/stop-using-the-adverse-childhood-experiences-checklist-to-make-claims-about-trauma-causing-physical-and-mental-health-problems/
(5) http://svensnijer-essays.blogspot.com/2016/03/het-jeugdjournaal-tussen-misleiding-en.html
Pagina
247/248